Dones liderant l’economia digital

Si hi ha una manera de visibilitzar les dones que estan liderant l’economia digital, sense dubte, és oferint un espai per a presentar les seves idees innovadores. Amb això va consistir la segona taula de les Jornades #WomanLiderTIC, presentada per Irma Jiménez, directora d’afers institucionals i corporatius a HP enterprise.

Dones liderant l’economia digital

L’evolució i les tendències de l’economia digital, des de la perspectiva de gènere, van centrar la presentació que va fer la Irma, molt enfocada en les oportunitats d’èxit que ofereixen a les dones els espais decisius i directius.

En el torn d’intervencions, l’Emma Fernàndez, Sènior Executive Tech Sector, va centrar la seva exposició en el creixement exponencial de les tecnologies, les ciutats intel·ligents i en el nou entorn competitiu que representa l’economia connectada:

“l’ecosistema ha canviat i és en aquest context de la cultura on ens resulta més fàcil apreciar els canvis i la transformació. L’economia col·laborativa, les noves plataformes, ens permeten treballar amb els altres d’una manera diferent. Ja no importa qui és l’amo dels actius, sinó de quina manera es comparteixen”

I és que ja no vivim en un escenari de competició, sinó de compartició, ja que podem gaudir de plataformes pear-to-pear que mobilitzen gran quantitat de recursos econòmics, fent real i possible aquest nou paradigma de la col·laboració.

Emma Fernández

Emma Fernández

Avui en dia, hi ha més talent fora de les organitzacions que a dintre. El repte de les empreses és mantenir el negoci estable, i ser capaç de generar noves oportunitats, on la creativitat i la innovació formen part obligatòria, essencial, de l’estratègia. Comenta l’Emma:

“Cal saber gestionar la complexitat -i la incertesa- i treballar amb un lideratge per influència”

Falta visibilitat de les aportacions de les dones al món empresarial i de la tecnologia. El gust per les ciències i les matemàtiques s’ha d’inspirar també a les dones (però no sol a elles, també als homes), des de l’escola. Cal inspirar als joves cap als estudis vinculats amb les tecnologies, i les empreses tenen molta responsabilitat.

Mirenchu Echeverri, responsable per Espanya, Portugal i Israel de la unitat d’ Analytics a Accenture Digital, va presentar la seva mirada -també la d’Accenture- sobre la tecnologia, com a palanca amb la qual es pot innovar. Aquesta canvia les nostres vides: com comprem, com gestionen les nostres finances o la forma en què fem les vacances. El talent i la tecnologia, amb el nou paradigma digital, ja no són elements vinculats exclusivament al enginyers de comunicació. Echeverri ho sintetitza en una frase ben curta: 

«El repte és el talent».

Hem de tenir en compte que el 50% de les empreses que abans figuraven al llistat del Fortune 500, ja no hi son. No han sabut adaptar els seus models de negoci a la nova economia digital. «Adaptar-se al canvi és també una necessitat. Les tecnologies analítiques ofereixen un ventall enorme d’oportunitats» conclou aquesta experta.

En resum, pel que fa a l’àmbit empresarial el món digital, caldria afrontar diferents desafiaments: disseny, talent, analítics i implementació de la tecnologia que ens ha d’aportar tot això, per tal d’arribar al consumidor final.

Sonja Heikkilä és una jove enginyera civil, consultora sènior a Tekes, l’agència Agencia finlandesa de finançament de la innovació. Es dedica a establir el mercat de referència de la mobilitat com un servei mitjançant el suport al desenvolupament i pilotatge de l’empresa operadora del sector. Des de la seva agencia han promogut, de forma especial, una APP que ajuda a gestionar de forma integral el transport, els temps de desplaçaments, les rutes, etc; és tracta d’una innovació en el sector que ha tingut molt ressò als mitjans en tractar-se d’un recurs molt innovador en un àmbit en què no resulta fàcil destacar.

Sonja explica que la seva tesis d’estudis va tenir molta repercussió: diferents persones es van interessar pel seu treball i, com a resultat directe, ha tingut l’oportunitat de viatjar per diferents països presentant el resultat de la seva investigació. De fet, la seva aportació ha contribuït a situar a Finlàndia com a pionera en aquest sector, ja que la pressió de les expectatives generades a través dels mitjans ha potenciat i accelerat el desenvolupament del projecte.

Esperanza Ibáñez és mànager de Polítiques i Afers públics de Google Espanya i Portugal, una companyia que te com a missió principal organitzar la informació del món i fer-la accessible i útil de manera universal.

En relació a la innovació, el factor econòmic és molt important, però no tant com a abans. D’acord amb Esperanza no és necessari tenir múscul financer.:

“El dret a innovar s’ha democratitzat. Qualsevol persona amb una bona idea pot posar-la en marxa i escalar-la. No vull dir que sigui fàcil, però sí que és possible».

Esperanza Ibáñez

Esperanza Ibáñez

No obstant, destaca Esperanza, hi ha algunes coses que no han canviat «les dones a les empreses tecnològiques no són més del 25% del personal, i en el cas de Silicon Valley, aquestes representen només un 3%. Tan sols el 13% dels enginyers són dones». I això, quines conseqüències te? D’acord amb ella és una gran pèrdua d’oportunitat ja que: «quan les dones s’hi incorporen als espais de decisió i participació, el resultat és que les empreses milloren els seus resultats econòmics. Les dones aporten una mirada pràctica als negocis»

En conclusió: les empreses han de recolzar i posar en marxa iniciatives que redueixen la bretxa de gènere, per a que al S.XXI tinguem més “Ada Lovelace” de les que presumir.

Alícia Calvo, directora de Innovació d’Orange, afirma que la tecnologia pot ser realment transformadora. Orange ha invertit molt en innovació i és una companyia on el 50% de la plantilla està formada per dones. Des de la seva perspectiva, les xarxes son intensives en inversió i en innovació: connectar persones i connectar empreses requereix d’una inversió continua. Això sí, la capacitat d’innovar es universal i això és un factor a tenir en compte.

A Orange, s’aborden els projectes de forma col·laborativa, fet que afavoreix l’evolució permanent. Alícia explica diferents projectes d’Orange, d’entre els quals podem destacar Imagine with Orange que promou la innovació col·lectiva o Essentials2020 pla estratègic de la companyia basat en 5 accionadors clau: connectivitat enriquida, renovar i digitalitzar les relacions amb el client, construir un pla d’inclusió digital, donar suport als clients empresarials per a transformar-se, i diversificar-se. Es busquen nous models de negoci a través de la Internet de les coses i la innovació.

Les aportacions del públic, al final de la taula, van subratllar elements tant rellevants com a la necessitat de vincular el sistema educatiu amb la promoció de les dones a l’àmbit tecnològic; es va fer èmfasi en que la retenció del talent és important, així com la vinculació amb les persones i la conciliació amb la vida familiar, elements clau per a permanència de les dones als àmbits directius.

-->